آیت الله جوادی آملی: شخصیت آیت الله حسن زاده آملی ستودنی است
حضرت آیت الله جوادی آملی، استاد برجسته حوزه علمیه قم ، در سومین گردهمایی اساتید علوم عقلی با اشاره به شخصیت علمی آیت الله حسن زاده آملی، گفت: آیت الله حسن زاده آملی از مفاخر جهان اسلام و بزرگان حکمت و معرفت است.
وی با بیان این که شخصیت آیت الله حسن زاده آملی ستودنی است و کم تر کسی به این توفیقات دسترسی پیدا می کند، اظهار داشت: آیت الله حسن زاده آملی انسانی خودساخته بود.
آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به حکمت اسلامی، شکوفا شدن آن را مستلزم بهره گرفتن از منابع اسلامی دانست و افزود: اگر فقه شیعه شکوفا شد به آن سبب است که ائمه معصومین(ع) بیش و پیش از دیگران از این منابع غنی استفاده کرده اند.
وی با تأکید بر رفع روشمندانه اختلاف بین علما، با بیان این که در موضع فقه اگر اختلافی هست روشمندانه و قابل حل است، افزود: پیشرفت فلسفه و کلام به کمک نقل، نیازمند سامان است و اختلاف روشمندانه سامان پذیر است.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این که فلسفه بی سامانی خود را با منطق و فقه بی سامانی خود را با اصول حل کرده است، گفت: از درون فقه و از مسأله فقهی، قوانین فقهی و از آنجا قوانین اصولی استخراج شد و فقه را از پراکندگی نجات داد.
وی در ادامه با اشاره به جنگ اکبر و جنگ اوسط، جنگ اخلاقی را جنگ اکبر ندانست و اظهار داشت: زمانی که اخلاق فرد اعلی نبود، جنگ، صلح و پیروزی اش هم اعلی نیست و کسی که وارد این حوزه نشود، لازم نیست به سلاح آن هم مسلح شود.
آیت الله جوادی آملی، زمینه عارف شدن را ورود به میدان جهاد اکبر دانست، نه جهاد اوسط و تصریح کرد: هنر عالم آن نیست که فیلسوفانه جهنم را ثابت کند، بلکه هنر آن است که عارفانه جهنم را ببیند.
وی با بیان این که صحنه جهاد اکبر بین عقل و قلب است، گفت: باید محدوده عقل و محدوده قلب شناخته شود و کسی که در هر دو صحنه حضور دارد اما کارآمد نیست، همواره در زحمت است.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر کسی برهانش نقد بود و توانست مشهود را معقول کند، در صلح کامل و در صحنه جهاد اکبر پیروز است؛ چراکه هم عرفان و هم برهان در دست او است.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که صحنه جهاد دارای سه فراق تسلیم، پیروزی و یا شهادت است، گفت: در این میدان که غالباً شهادت نصیب می شود؛ اگر کسی به شهادت رسید، پیروز است مانند فردی که به محبت اهل بیت(ع) در بستر بمیرد که به مرگ شهادت مرده است.
وی تسلیم شدن در برابر فلسفه و برهان را اسیری دانست و افزود: در درجه اول باید دفائن عقلی خود را شناسایی کنیم، به دست مهندسان دل شناس دهیم تا دل مایه هایمان را که همانا قرآن و اهل بیت(ع) هستند به ما ارائه کنند و از علومی که دیگران بهره الهی نصیبشان شده استفاده کنیم تا فلسفه به کمال برسد و عرفان تکامل یابد.
این استاد برجسته علوم عقلی رسالت نوظهور را وظیفه افرادی دانست که در فلسفه فعالیت می کنند و گفت: مرزداران توحید فلاسفه و عرفا هستند و نخستین رسالت آنان، این است که جلوی فلسفه های الحادی را بگیرند، مرز فلسفه را بشناسند و حکیمانه درس بگویند.
* درس نهج البلاغه در حوزه های علمیه مهجور است
وی در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت تدریس نهج البلاغه را مورد توجه قرار داد و با بیان این که اکنون درس نهج البلاغه در حوزه های علمیه مهجور است، به درس نهج البلاغه مرحوم جهان گیرخان قشقایی اشاره کرد و گفت: مرحوم جهان گیرخان قشقایی در درس نهج البلاغه خود حکمت تدریس می کرد.
آیت الله جوادی آملی با بیان این که حرف کم، سبک بار و سبک مغزی با فلسفه سازگار نیست، تصریح کرد: استادان فلسفه باید حکمت تدریس کنند که اگر صد حکیم مشغول درس حکمت شوند و هر کدام ده شاگرد را بپرورانند، حوزه متحول می شود.
وی به وظیفه حکمای ایران اشاره کرد و با بیان این که اگر آسیبی به توحید و اصول دین برسد، فلاسفه اسلامی مسؤولند، گفت: اکنون وظیفه روحانیون و علمای فلاسفه است که این خطوط کلی را مجتهدانه از قرآن و روایات گرفته، بین عقل و قلب، جمع سالم کنند تا مشهودات برهانی شود.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در پایان سخنان خود بر حفظ میراث حکمای قرن سوم و به ویژه قرن چهارم تأکید کرد و آنان را شاگردان تقریباً بلافاصله حکمای یونان دانست.
» بازگشت |
تاریخ : 13 آذر 1403 |
توسط : admin |
بازدیدها : 4 726 |
نظرات : 0
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.