حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : کشتار در خاورمیانه محصول علم نابجا است
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی : روزانه در خاور میانه صدها نفر کشته یا زخمی می شوند و همه این کشتار ها محصول علم نابجا است چرا که قاتلین نمی دانند معلوم ،علم و عالم چیست .
معظم له در دیدار رییس و اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با ایشان افزودند:کارخانه ها ی سازنده اسلحه در کشور های قدرتمند به صورت سه شیفت کار می کنند ، دانشگاه های افسری آدم کش تربیت می کنند و بخش زیادی از بودجه دولت های قدرتمند صرف آدم کشی می شود.
ایشان ادامه دادند : علم ممکن نیست دینی نباشد و علم دینی سبب جلوگیری از کشتار جهانیان به دست کشور های قدرتمندی می شود که بودجه های بسیاری را صرف انسان کشی می کند.
ایشان ابرازداشتند: اگر علم سامان پذیرد و انسان خود را بشناسد که مسافر و مهاجر است ، هرگز به دنبال بیراهه نمی رود و راه کسی را نمی بندد.
استاد برجسته حوزه علمیه قم فرمودند: اگر بخواهیم در رشته های مختلف علوم موفق باشیم باید معلوم ، علم و عالم را بشناسیم و هنگامی رویکرد ها ، کاربرد ها و آثار علوم مشخص می شودکه اضلاع سه گانه مذکور تعیین شوند.
معظم له ادامه دادند: انسان همان عالم است و محوری ترین بحث علمی به او برمی گردد اما در غرب گمان می کنند انسان حیوانی است که حرف می زند و مرگ را پوسیدن می دانند.
مفسر بزرگ قرآن کریم افزودند: آنان همچنین به جای آنکه معلوم را خلقت بدانند آن را طبیعت پنداشته و ارتباط معلوم را از خدا قطع و آن را مثله کردند.
حضرت آیت الله العظمی جوادی خاطر نشان کردند : آنان معلوم را از گذشته و آینده قطع کردند و زمانی که دو بال گذشته و آینده را قطع کردند خلقت به طبیعت تبدیل می شود.
ایشان ادامه دادند: غربی ها همچنین علم را ره آورد بشر می دانند و علمی که عطیه الهی است را مکشوف خود می دانند و این مثال کسی است که اسلامی حرف بزند ولی قارونی فکر کند .
ایشان اضافه کردند: لذا آنان عالم و معلوم را مثله کردند ، علم را هم محصول خودشان دانستند لذا هنگامی که اوضاع مثلث عالم ، معلوم و علم به این وضع بیافتد نتیجه ای جز کشتار در خاورمیانه را نخواهیم دید.
این مرجع تقلید افزودند: متاسفانه سیاست حاکم بر جهان بر این است که در این مثلث منحوس غربی هر کس زد و بند داشت پیروز است و پیروزی در قدرت است .
معظم له افزودند: اسلام ، علم ، عالم و معلوم را معنا کرده ، انسان پوسیدنی نیست و ابدی است را برای عالم ، معلوم را سر جای خودش نشاند و اینکه جهان خلقت است نه طبیعت را برای معلوم تعریف کرده و علم را نیز چراغ فروزانی از سوی خدا عنوان کرده است .
ایشان فرمودند: اگر ما اضلاع سه گانه مثلث مذکور را سر جای خود بنشانیم با توجه به این نکته علم غیر دینی نداریم دانشمند درباره خلقت خدا سخن خواهد گفت .
حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: تفسیر علم اسلامی این است که یک زمین شناس لحظه به لحظه فعل خدا را تفسیر کند و از نظم عالم خبردار شده و کار خدا را می بیند.
ایشان اضافه کردند: اگر علم های تجربی در دانشگاه ها تفسیر فعل خدا باشد و تفسیر قول خدا در حوزه باشد این ها نمونه علم اسلامی هستند.
معظم له ادامه دادند: نباید از اسلامی بودن علوم توقع داشته باشیم که در فلان آیه یا روایت در مورد میزان کود و آب در کشاورزی مستقیما اشاره کند این در حالی است که خدای سبحان با عقل ما به ما آموخت که چه باید بکنیم .
ایشان افزودند:عقل برای شکوفا کردن بیان خدا به ما داده شده است و قرآن کریم در مورد پیدایش باد و باران آیاتی دارد که هر کدام سر نخی است که می تواند مباحث اصلی بیش از 50 کتاب دانشگاهی را تامین کنند.
» بازگشت |
تاریخ : 1 آذر 1403 |
توسط : admin |
بازدیدها : 3 776 |
نظرات : 0
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.