پرداختن به مسأله ولایتفقیه به صورت عمیق و وسیع مهمترین وظیفه روحانیان است
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، در دیدار با جمعی از روحانیان با اشاره به مسائل فرهنگی در دو بخش رفتاری و نظری گفت: دشمن در هر دو زمینه به شدت فعالیت میکند و متأسفانه در برخی زمینهها نیز به جایی رسیده که شدیدا نگران کننده است.
آیتالله محمد تقی مصباح یزدی با اشاره به القای شبهاتی چون نقدپذیری قرآن و تعدد قرائات گفت: با القای این شبهات، قرآن را که منبع اصلی همه مسلمانان است، به حدی پایینتر از کتاب تاریخ تنزل میدهند.
وی با اشاره به برخی دیگر از تلاشهای دشمنان که مستقیما مذهب تشیع را زیرسئوال میبرد، ادامه داد: امروزه انبوهی از عوامل شیطانی برای مبارزه با اسلام و تشیع دست به دست هم دادهاند.
عضو خبرگان رهبری با اشاره به کوتاهی ما به عنوانام القرای جهان اسلام گفت: مسأله ولایتفقیه یکی از مسائل فرهنگی نظری است که شیعه بر اساس اعتقاداتش خود را ملزم به تبعیت از ولایتفقیه میداند و این با حکومت در دیگر کشورها بسیار متفاوت است چون در دیگر کشورها حداکثر مسئولی با آرای مردم انتخاب شده و مردم از باب وفای به عهد فرامین او را اجرا میکنند.
وی با اشاره به اینکه ولایتفقیه رکن معنوی نظام است گفت: اعتبار مشروعیت ولیفقیه به انتساب آن به خدای متعال است که در درجه اول پیامبر خدا صلیاللهعلیهوآله و بعد از او ائمه معصومین علیهمالسلام و در زمان غیبت معصوم اقرب و اشبه افراد به معصوم در رأس نظام قرار میگیرد و در حقیقت وجوب پیروی از ولایتفقیه از جانب خداست.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: با این توضیح قوانین و مصوبههایی که سایر قوا تحت امر ولایتفقیه وضع میکنند نیز مشروعیت مییابد و عمل به آنها واجب میشود.
وی با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه اطاعت از دولت اسلامی شرعا واجب است گفت: امام نفرمودند عرفا و یا قانونا، اطاعت از دولت واجب است بلکه فرمودند شرعا، و وجوب شرعی تنها در صورتی است که انتساب به خدا داشته باشد.
آیتالله مصباح با تأکید براینکه اصلیترین مسأله نظری و فکری در فرهنگ ما ولایتفقیه است ادامه داد: حیات جامعه اسلامی به ولایتفقیه است و حتی دشمنان سرسخت نظام، کشور ما را به ولایتفقیه میشناسند و پیشرفتهای امروز کشور در زمینههای مختلف در سایه همین ولایتفقیه شکل گرفته است.
این استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به کوتاهی حوزویان در این زمینه اظهار داشت: وقتی ما طلاب این چنین کوتاهی کرده باشیم چگونه میتوان توقع داشت فارغالتحصیلان رشتههای دانشگاهی چون عمران و فیزیک و پزشکی و... از ولایتفقیه دفاع کنند.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: علیرغم اهمیت فوقالعاده مسأله ولایتفقیه از لحاظ دینی و اعتقادی، حق مسأله ادا نشده است. کار در این زمینه فقط با یک فتوا در رساله عملیه حل نمیشود، بلکه این مسأله نیازمند حل علمی و آکادمیک است و جز با تبیین درست ریشههای آن قابل بیان برای جهانیان نیست.
این فیلسوف بزرگ جهان اسلام با اشاره به اینکه باید همه زیربناهای مسأله ولایتفقیه حل و به سئوالات ریشهای آن پاسخ داده شود گفت: معتقدم اگر این مسایل به سادگی، انصاف و اندکی حسن سلیقه تنظیم شود، در بهترین شکل آکادمیک میتوان آن را مطرح کرد و حتی در تمام محافل علمی دنیا قابل ارائه است.
آیت الله مصباح یزدی ادامه داد: شاید بعد ازگذشت 33 سال از انقلاب اسلامی در ردههای بالای کشور اعم از روحانی و غیرروحانی کسانی باشند که هنوز ولایتفقیه را به طور کامل قبول ندارند، در حالیکه ولایتفقیه عمود خیمه نظام است.
وی تاکید کرد: بنده به عنوان طلبهای که حدود شصت سالی در حوزه بودهام، پرداختن عمیق و وسیع به مسأله ولایتفقیه را از واجبترین وظایف روحانیان میدانم.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به کوتاهی در این زمینه اظهار داشت: روشنی مسأله حاکم شرع و مجتهد جامع الشرائط به خاطر زحمات چندصدساله علما و فقهاست. مسأله ولایتفقیه نیز تبلور همین فکر ارتکازی است و باید به گونهای فعالیت کنیم که این مسأله نیز جایگاه خود را در فرهنگ عمومی جامعه بیابد.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی تصریح کرد: امروزه پرسشی که در بیشتر کشورها درباره ایران مطرح است، مسأله ولایتفقیه است و حتی خبرنگاران از همان ابتدا در فرانسه از امام خمینی(ره) درباره نوع حکومت میپرسیدند و امام(ره) نیز در حد قابل فهم برای آنها جملاتی را مطرح مینمودند، با اینکه قبل از آن در نجف اشرف مسأله ولایتفقیه را به طور کامل تدریس کرده بودند.
وی با اشاره به اینکه ما باید هم از لحاظ تئوری به تدوین مسأله بپردازیم و هم از لحاظ عملی، الگویی مناسب برای آن طراحی کنیم اظهار داشت: یکی از ابهامها قید مطلقه در ولایتفقیه است که سبب شده افراد از آن برداشت دیکتاتوری کنند و هنوز برخی نمیدانند حوزه اختیارات ولیفقیه کدام است و مطلقه بودن ولایتفقیه در برابر کدام مقیده است و برخی از خودیها ولایت را به مسائل شخصی هم سرایت میدهند. وقتی این مسائل برای افراد خودی هنوز مشخص نیست، چگونه باید انتظار داشت برای کشورهای غربی مشخص باشد بنابر این عدم درک صحیح از ولایتفقیه سبب ایجاد نوعی بدبینی نسبت به نظام و ولایتفقیه شده است.
وی ادامه داد: اینکه یک نفر هرچه به ذهنش رسید بگوید و همه ملزم به تبعیت باشند، تفکری عقبافتاده است، در حالیکه به فرمایش امام (ره) اصل ولایتفقیه از مترقیترین اصول است.
آیت الله مصباح یزدی خاطر نشان کرد: بسیاری از کمبودها به خودمان برمیگردد که انشاءالله قصور بوده و نه تقصیر، چرا که در این صورت گناهی بزرگ مرتکب شدهایم.
وی با اشاره به بعد رفتاری و علمی فرهنگ نیز گفت: امروزه با پیشرفت امکانات و ارتباطات، عوامل ضدفرهنگی به سادگی در اختیار حتی بچههای کوچک قرار میگیرد، اما سرمایه عظیمی که خدا به روحانیت داده است اعتمادی است که جامعه به روحانیت دارد و هنوز هم قشرهای مختلف جامعه در عمق وجودشان برای روحانیت احترام قائلند و این به خاطر سادهزیستی و عدم دنیازدگی روحانیان است که باید حفظ شود، چرا که اگر روحانی دنیازده شد، مردم سخنان حق او را هم نمیپذیرند.
وی در پایان با اشاره به مسئولیتهای خطیر شناخت، و تربیت فرهنگی و ترویج اخلاق اسلامی گفت: تببین مسائل اصلی اسلامی و بیان آن از وظایف ماست که در وهله اول مبتنی بر شناخت و فهم صحیح خود ما از اسلام است. در مورد ترویج اخلاق اسلامی نیز اول باید خودمان تربیت یافته باشیم.
» بازگشت |
تاریخ : 11 آبان 1403 |
توسط : admin |
بازدیدها : 3 426 |
نظرات : 0
بازدید کننده گرامی ، بنظر می رسد که شما عضو سایت نیستید .
پیشنهاد می کنیم در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید.